IC 48 lähti Parkanon asemalta klo 11.18 kohti Tamperetta.
Paikkani on nro 5 vaunussa 5 ja siellä perällä olevassa neljän henkilön
osastossa. Kanssani istuu aasialainen mies, mahdollisesti kiinalainen tai
japanilainen.
Hänen
syödessään banaaneja niitten tuoksu tunkeutuu hajuaistiini. Emme virka mitään
toisillemme. Koko 48 minuuttia kestänyt junamatka luisuu ohi täydessä
hiljaisuudessa.
Päässäni
juoksee monta ajatusta. Johtuuko se matkatoverini ulkomaalaistaustasta? Vai suomalaiseen
kulttuuriin tyypillisestä tavasta kunnioittaa toisen omaa tilaa?
Pidän
tätä todennäköisempänä vaihtoehtona. Minulla on kokemusta ulkomaalaisten kanssa
toimimisesta. Minulla oli selvimmin mielessäni vieraan oman tilan
kunnioittaminen.
Miesparka
olisi todennäköisesti säikähtänyt kuoliaaksi jos ventovieras olisi yhtäkkiä
alkanut puhua hänelle. Puhumattakaan siitä että hän näytti kiireiseltä Ipadinsa
kanssa. Ja lisäksi hiljaisuus tekee hyvää.
Mutta
kyllä se päättyi ”duuriin”. Minä nyökkäsin tervehdyksesi lähtiessäni. Ei
hassumpaa suomalaiselta, vai?
Janne Kilkki
Janne Kilkki
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti