lauantai 26. huhtikuuta 2014
torstai 24. huhtikuuta 2014
Räiskyviä kilpailuja ja autoja
Nimi: Need for speed, 3D
Tyyppi: Toiminta, jännitys
Ensi-ilta: 14.3.2014
Kesto: 2h 10 min
Ikäraja: 12
Ohjaaja: Scott Waugh
Pääosissa:
Aaron Paul, Dominic Cooper, Michael Keaton, Dakota Johnson, Imogen Poots, Scott
Mescudi, Rami Malek
Maa: Yhdysvallat
Sisältää
juonipaljastuksia!
Need for
speed on toimintaelokuva, joka perustuu saman nimiseen menestyneeseen
pelisarjaan. Elokuva tarjoaa katsojalle jännittäviä katukisoja ja upeita
autoja. Elokuvassa seurataan Tobey Marshallia (Aaron Paul), joka rakastaa
laittomia kaupunkiajoja ja osallistuu niihin yhdessä kavereidensa kanssa.
Eräänä päivänä ennen kisoja, Tobeyn vihamies Dino Brewster (Dominic Cooper),
ehdottaa Tobeylle sopimusta, jossa Tobey rakentaisi auton (Ford Mustang) ja
saisi osan auton myyntihinnasta. Tobey suostuu ehdotukseen.
Autoa
esitellään huutokaupattavaksi juhlissa ja Dino ja Tobey tapaavat englantilaisen
Julian (Imogen Poots), joka lupaa ostaa auton 3 miljoonalla dollarilla, jos se
kulkee yli 370 km/h.
Auto kulkee yli mainitun nopeuden ja Julia lupaa siitä sittenkin 2,7 miljoonaa
dollaria. Myöhemmin Dino haastaa Tobeyn ja Tobeyn hyvän kaverin Peten (Harrison
Gilbertson) ajamaan kilpaa laittomilla autoilla. Voittaja (Tobey tai Dino) saa
koko autosta tulleen tuoton. Kisan aikana Dino tajuaa häviävänsä ja sen takia
töytäisee omalla autollaan Peten autoa. Peten auto syttyy palamaan ja tuhoutuu
täysin lennettyään tieltä pihalle ja sen seurauksena Pete kuolee. Tobey
keskeyttää kisan, mutta mitään ei ole enää tehtävissä. Dino jatkaa matkaansa ja
katoaa kuin tuhka tuuleen. Tobey joutuu vankilaan, koska Dinosta ei ole
todisteita.
Kaksi vuotta
myöhemmin Tobey vapautuu vankilasta ja haluaa kostaa Peten kuoleman. Hän lähtee
ajamaan Julian kanssa Mustangilla San Franciscoon, tarkoituksenaan osallistua
suuriin kisoihin ja kostaa Dinolle. Matkan varrelle mahtuu toimintaa:
räjähdyksiä, autoja, poliiseja, tappoyrityksiä, kaikenlaisia härpäkkeitä ja
vähän lisää autoja ja räjähdyksiä.
Ensivaikutelma
elokuvasta on ihan hyvä ja jostain syystä tykkäsin siitä, vaikka vähitellen
elokuva alkaa muuttua täysin juonettomaksi ja samaa kaavaa toistavaksi, mikä on
erikoista ottaen huomioon, että elokuva perustuu luultavasti maailman
tunnetuimpaan peliin. Maailmallakaan elokuva ei ole saanut kovin ylistäviä
arvioita ja syynä on täydellinen juonettomuus.
Toimintaa
elokuvassa kuitenkin riittää. Plussaa se saa hienoista tehosteista ja
musiikista, sekä oli siinä myös kohtia jotka olivat ihan hauskoja. Elokuva
vilisi upeita autoja ja pääasiassa se onkin vain ajamista, räjähdyksiä,
ajamista, pahiksia ja räjähdyksiä, taas vähän ajamista ja kappas vaan, taas
uusi satsi ajamista, pahiksia ja räjähdyksiä.
Edes se,
että elokuva on 3D, ei ole pelastanut sitä huonoilta arvosteluilta. Elokuva
tuntui hieman tekemällä tehdyltä, vaikka täytyy kyllä myöntää, että se pisti
adrenaliinin kiertämään. Eli yhteenvetona voi sanoa, että jostain syystä
tykkäsin. Elokuva on ihan kohtalainen ja joissain kohtia jopa hyvä, jos siis
sitä katsoo sellaisella toiminta-fiiliksellä kuten minä, eikä pohdi sen juonta
kovin laadullisesti ja etsi siitä jotain syvällistä teemaa, sillä epäilen sen olemassa oloa. Elokuva saa kolme tähteä viidestä
ja suosittelen katsomaan sen jos tykkää toimintaelokuvista.
Julia Jokela
Pienet ja itsenäiset lukiot saattavat jäädä historiaan, kirjoittaa Savon Sanomat
Julia Jokela
Pienet
lukiot ovat katoamassa kokonaan, sillä opetus- ja kulttuuriministeriössä
suunnitellaan lukio-opetuksen keskittämistä yli 500 oppilaan yksiköihin.
Käytännössä tämä tarkoittaisi sitä, että alle 500 oppilaan lukiot liitettäisiin
osaksi suurempia lukioita, mutta niitä ei välttämättä lakkautettaisi.
Tämän
seurauksena moni pieni ja keskikokoinen paikkakunta menettäisi lukionsa
itsenäisyyden. Ministeriö kertoo, että oppilasmäärä ei kuitenkaan välttämättä
olisi ratkaiseva kriteeri. Jos suunnitelmaa noudatetaan, lukiokoulutuksen
järjestäjien määrä laskisi nykyisestä 285:stä 170–190:een. Muutoksen olisi
tarkoitus tulla voimaan vuonna 2017.
Kommentti: Lukioille halutaan 500 oppilaan minimirajat
Saija Papunen
Pienten lukioiden itsenäisyys on pian uhattuna, sillä
opetus- ja kulttuuriministeriössä suunnitellaan lukio-opetuksen keskittämistä
yli 500 oppilaan laitoksiin. Pienempiä lukioita ei uudistuksen myötä
välttämättä lakkautettaisi, mutta ne liitettäisiin osaksi suurempia.
Uudistuksen on tällä hetkellä tarkoitus tapahtua vuonna 2017. Asiasta uutisoi
ensimmäisenä Savon Sanomat.
Bravo
ja sarkastiset aplodit, mitäpä tässä muuta voi sanoa. Nyt se sitten tapahtuu:
opetuksen laadusta aletaan nipistää ja lukioista tehdään persoonattomia massojenkoulutuslaitoksia.
Yli 500 oppilaan koulussa ei ole mitenkään mahdollista antaa yksilöllistä ja
hyvää opetusta, vaan suuressa opiskelijajoukossa kaikki ovat yhtä harmaata
massaa, ja mahdollisesti tukea tarvitsevat ihmiset jäävät entistä pahemmin
jalkoihin. Tämä uudistus ei onneksi tule voimaan tällä hetkellä lukiossa
olevien aikana, mutta seuraavat ikäryhmät joutuvat ehkä joko saamaan huonompaa
opetusta tai pahimmillaan käymään lukionsa jossain kotipaikkakuntansa
ulkopuolella. Tällainen olisi varmasti omiaan vähentämään lukiokoulutuksen
suosiota, ainakin pienemmissä paikoissa, joista uudistuksen myötä saattaa
hävitä oma lukio.
Voi
vain arvailla, miten tuleva muutos vaikuttaa Parkanon lukioon. Häviääkö meiltä
lukio vai yhdistetäänkö se johonkin suurempaan, jolloin se menettää
itsenäisyytensä? Kumpikin vaihtoehto kuulostaa melko ikävältä. Ilmeisesti
nykyään päättäjillä ei ole muuta tekemistä kuin kiusata nuorisoa ja heikentää
mahdollisuuksia hyvään ja yksilölliseen oppimiseen.
Komea jatko-osa Christopher Nolanin Batman-sarjaan
Saija Papunen
Christopher Nolanin ohjaama elokuva The Dark Knight (Yön
ritari) valmistui vuonna 2008. Se on jatko-osa vuonna 2005 ensi-iltansa
saaneelle elokuvalle Batman Begins. Sen käsikirjoituksen ovat tehneet Nolan ja
David. S. Goyer. Pääosissa ovat näyttelijät Christian Bale (Batman alias Bruce
Wayne), Michael Caine (Alfred Pennyworth), Heath Ledger (Jokeri), Gary Oldman
(James Gordon), Aaron Eckhart (Harvey Dent), Maggie Gyllenhaal (Rachel Dawes)
sekä Morgan Freeman (Lucius Fox).
Elokuvassa
Bruce Wayne tapaa Harvey Dentin, yleisen syyttäjän, joka seurustelee Waynen
lapsuudenystävän, Rachel Dawesin, kanssa. Hän vakuuttuu Dentin taistelusta
Gotham Cityn rikollisuutta vastaan, ja alkaa toivoa, että tästä voisi tulla
uusi, naamioton sankari Batmanin tilalle.
Samoihin
aikoihin Jokeri käy tarjoamassa palveluksiaan Gothamin mafiapomoille ja
rikollisille, joille Batman on suuri uhka. Hän lupaa hoidella Batmanin, jos saa
puolet heidän rahoistaan, mutta häntä ei oteta tosissaan. Vasta, kun eräs
mafiajohtaja todistaa oikeudessa muita vastaan, ja monet rikollisista
tuomitaan, Jokerin ehdotus hyväksytään. Hän laatii uhkauksen, jossa kertoo
tappavansa joka päivä ihmisiä, jos Batman ei paljasta oikeaa identiteettiään.
Koska Wayne on alkanut uskoa, että Batman voi rauhassa väistyä Harvey Dentin
tieltä, hän on valmis kertomaan salaisen identiteettinsä. Dent kuitenkin
yllättää hänet kertomalla julkisessa tiedotustilaisuudessa olevansa Batman.
Dent
joutuu Jokerin ja hänen joukkonsa takaa-ajamaksi, mutta Batman ja James Gordon
saavat Jokerin kiinni. Kuitenkin, Dent ja hänen naisystävänsä Rachel kaapataan,
jolloin Batman vaatii Jokeria paljastamaan heidän olinpaikkansa. Paljastuu,
että nämä ovat kahdessa räjähteitä täynnä olevassa rakennuksessa. Batman lähtee
pelastamaan Rachelia, mutta paikan päällä huomaa Jokerin neuvoneen hänet Dentin
luokse. Batman pelastaa Dentin, mutta Rachel kuolee rakennusten
räjähtäessä.
Dent
joutuu sairaalaan, sillä räjähdyksessä hänen kasvojensa vasen puoli paloi.
Paennut Jokeri käy tapaamassa häntä siellä, ja käskee häntä kostamaan niille,
jotka ovat syyllisiä Rachelin kuolemaan. Katkeroitunut Dent ottaa neuvosta
vaarin ja alkaa tappaa niin rikollisia kuin poliiseja, jotka kokee syyllisiksi.
Hän päättää uhriensa kohtalosta heittämällä onnenlanttia.
Batman
estää Jokerin suunnitelman räjäyttää kaksi lauttaa täynnä ihmisiä, mutta Jokeri
sanoo olevansa todellinen voittaja, kunhan paljastuu, että Dent sekosi ja alkoi
murhata ihmisiä. Tällä välin Dent on ottanut Batmanin ystävän Gordonin perheen
panttivangiksi rakennukseen, jossa Rachel kuoli, ja Batman lähtee pelastamaan
heitä. Kolikkoonsa luottaen Dent ampuu Batmania, mutta tämä ei vahingoitu
luotiliivien ansiosta. Hän hyökkää Dentin kimppuun, joka putoaa rakennuksesta
ja kuolee. Koska Batman ei halua Dentin menettävän mainettaan Gothamin
sankarina, hän ottaa tämän tekemistä murhista syyt niskoilleen vain Gordonin
tietäessä totuuden. Batman pakenee
poliiseja lainsuojattomana.
Yön
ritari, kuten koko Nolanin Batman-sarja, on sävyiltään synkempi ja
realistisempi kuin aiemmat Batman-elokuvat. Gotham näyttäytyy likaisena
betoniviidakkona, jossa rikollisuus suorastaan kukoistaa. Henkilöhahmot ovat
vahvoja ja tulevat hyvin esille latistamatta silti toisiaan. Ainut
roolisuoritus, joka ei ole kovin vakuuttava, on Maggie Gyllenhaalin esitys
Rachel Dawesina. Rachel jää elokuvassa kovin mitäänsanomattomaksi hahmoksi eikä
suinkaan näyttäydy potentiaalisena suurten tunteiden kohteena.
Näyttelijöistä parhaimpana erottuu
ehdottomasti Heath Ledger Jokerin roolissa. Hänen tulkintansa lyö laudalta jopa
Jack Nicholsonin, joka on myös näytellyt Jokeria aikaisemmissa
Batman-elokuvissa. Intensiivisyys, jolla Ledger eläytyi roolihahmoonsa, on aivan
omaa luokkaansa nykyajan tusinatähtien räpellysten joukossa: Jokerin
psykoottisuus ja omalaatuinen luonne tulivat Ledgerin näytteleminä esille aivan
upeasti. Myös Ledgerin muuntautumiskyky näyttelijänä oli suorastaan
hämmentävää. On valtava sääli, että Ledger kuoli nuorena, sillä hänellä olisi
ollut valtavasti potentiaalia olla jopa kaikkien aikojen paras näyttelijä.
Elokuvan juoni on kohtalaisen
uskottava, tosin Harvey Dentin muutos hyvästä pahaksi on hieman turhan pikainen
ja hämmentävä. Jos Dent olisi hahmona elokuvan alusta asti ollut vähemmän
puhtoinen ja eikä niin perinteinen ”hyvä poliisi”, muutos olisi ollut
mielekkäämpi. Lisäksi juoni jää paikoin laahaamaan paikoilleen, eikä etene.
Elokuvan pituus on hieman liioiteltu, paketti olisi toimivampi lyhyempänä.
Kritiikistä huolimatta Yön ritari
on hyvä elokuva, parempi kuin monet muut 2000-luvulla valmistuneet pätkät.
Itseeni siinä kolahtaa eniten synkeä ulkoasu ja tietynlainen raskaus.
Batmankaan ei onneksi ole enää sinisissä trikoissa pomppiva viittasankari, vaan
vakavammin otettava hahmo. Gotham likaisena betoniviidakkona on hieno ympäristö
tälle uudenlaiselle oikeuden puolustajalle. Vaikken itse tähtiluokituksesta
oikein perustakaan, annan tälle leffalle pisteitä 8/10.
Joka kolmas mopoauto kolaroi viime vuonna (AL 11.4.2014)
Saija Papunen
Viime
vuonna jopa kolmasosa mopoautoista sai korvauksia kaskon törmäysturvasta. Vahingot
ja niiden aiheuttamien kustannusten määrät ovat kasvussa, ja myös
henkilövahinkojen korvaukset ovat suurempia kuin henkilöautokolareissa.
Mopoautokolareissa myös henkilövahinkojen laatu on usein vakavampi.
Vakuutusyhtiöiden
tilastojen mukaan viime vuosina mopoautoilla on törmäilty kuusinkertaisesti,
syyttömälle osapuolelle korvattavia vahinkoja on maksettu kolminkertaisesti ja
liikennevakuutuksesta korvattavia henkilövahinkoja on sattunut lähes
kuusinkertaisesti henkilöautoihin verrattuna. Maksettavat korvaukset ovat
henkilöautokolareista maksettaviin verrattuina suuria: mopoauto menee
lunastukseen pienemmästä törmäyksestä kuin henkilöauto, ja jos vammautuneelle
nuorelle kuljettajalle joudutaan maksamaan työkyvyn menetyksestä korvauksia
tämän loppuiän ajan, summa saattaa olla yli miljoona euroa.
Tilanne
on ajanut vakuutusyhtiöt nostamaan mopoautojen vakuutusten hintoja huimasti:
uuden mopoauton omistaja saattaa saada 3500–5000 euron vakuutuslaskun.
Muutokseen on järkevä syy: Mopoautojen aiheuttamista vahingoista maksetut
korvaukset ovat olleet niin suuria, että vanhat vakuutusmaksut eivät ole
riittäneet kattamaan niitä. Ennen mopoautojen vakuutuksissa noudatettiin
mopojen vastaavia, mutta koska mopoautoilijat aiheuttavat paljon enemmän
vahinkoja, vakuutusyhtiöissä on tultu siihen tulokseen, että on
oikeudenmukaisempaa hinnoitella mopoautoille oma, todellisen riskin mukainen
vakuutus. Samalla toivotaan, että kalliimmalla vakuutuksella olisi vaikutusta
mopoautoilijoiden liikennekäyttäytymiseen, joka nykyisellään on varsin
riskialtista.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)













