Julia Jokela
Pienet
lukiot ovat katoamassa kokonaan, sillä opetus- ja kulttuuriministeriössä
suunnitellaan lukio-opetuksen keskittämistä yli 500 oppilaan yksiköihin.
Käytännössä tämä tarkoittaisi sitä, että alle 500 oppilaan lukiot liitettäisiin
osaksi suurempia lukioita, mutta niitä ei välttämättä lakkautettaisi.
Tämän
seurauksena moni pieni ja keskikokoinen paikkakunta menettäisi lukionsa
itsenäisyyden. Ministeriö kertoo, että oppilasmäärä ei kuitenkaan välttämättä
olisi ratkaiseva kriteeri. Jos suunnitelmaa noudatetaan, lukiokoulutuksen
järjestäjien määrä laskisi nykyisestä 285:stä 170–190:een. Muutoksen olisi
tarkoitus tulla voimaan vuonna 2017.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti