keskiviikko 16. huhtikuuta 2014

Kolumni: Uusi ruumiinosa?



Huomaamatta vilkaiset sitä tiuhaan tahtiin. Se on läheisempi kuin paras ystäväsi. Jos sinulla on tylsää, se tuo helpotuksen. Se on kuin uusi ruumiinosa, jota se ei kuitenkaan ollut vielä kaksikymmentä vuotta sitten. Kännykkä, joka koukuttaa, ärsyttää, viihdyttää - ja on välillä hyödyllinenkin. 

Kannat puhelinta nykyään mukana joka paikassa, vaikka et sitä juuri tarvitsisikaan. Se on oltava mukana ainakin kellon takia, sillä kenelläpä olisi perinteinen rannekello ihan vain ajan näyttämiseen, kun luuriin saa kellonkin näyttämään samaan aikaan koti-Suomen ja ensi kesän lomakohteen ajan. Kätevää.

Aikaa kännykkä vie huomaamattamme suuret määrät. Vapaan hetken koittaessa sitä kaivaa automaattisesti kännykän esille ja tarkistaa mitä erilaisiin some-kanaviin kuuluu ja yhtäkkiä sitä huomaakin istuvansa katselemassa laulavaa koiraa videolta, jonka joku oli jakanut, tai muuta yhtä oleellisen tärkeää. 

Kuitenkaan emme osaa olla ilmankaan, vaikka välillä kiroamme mokoman aikasyöpön maan syvimpään rakoon. Onhan siitä kuitenkin niin paljon hyötyä, kun voi tarvittaessa aina soittaa jollekin, kun tulee asiaa. Ja kaikenlaiset asiat junalippujen varaamisesta lähikaupan aukioloaikojen tarkistamiseen on helppo hoitaa muutamalla puhelimen klikkauksella tai näytön pyyhkäisyllä.

Mutta onko sittenkään niin hyödyllistä, että on koko ajan tavoitettavissa tai tieto saatavilla? Oppisimmeko ehkä lähikaupan aukioloajat ulkoa, jos ei olisi puhelinta, josta ne voi hetkessä tarkistaa? Tai olisiko vaikeampi perua sovitut tapaamiset, jos ei olisi puhelinta, jolla soittaa viisi minuuttia ennen sovittua aikaa ettei nyt ehdi. Ja ainahan sitä voi puhua puhelimessa, jos on asiaa.
Mutta muistammeko pian enää miltä tuntuu puhua tai tehdä jotain kasvotusten ilman jatkuvaa kännykän näpläystä ja tavoitettavissa olemista? Mitä jos joudummekin näyttämään tunteemme ilman kattavaa hymiöiden litaniaa, joiden taakse on niin helppo piilottaa oikeat ajatuksensa?

Olisikohan aika ottaa puhelinvapaata ja vaikkapa kutsua ystävät kahville ja juttusille? Vierailun päätteeksi sammuksissa olleet puhelimet voitaisiin yhdessä avata ja poistaa ne aikasyöpöt pelit ja sovellukset, joiden ideasta et edes ole oikein perillä. Ja tietysti samalla katsotaan, onko maailmalla tapahtunut mitään mullistavaa ja ehtisikö sitä vielä illalla kauppaan.

Anna Luomajärvi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti