Saija Papunen
Viime
vuonna jopa kolmasosa mopoautoista sai korvauksia kaskon törmäysturvasta. Vahingot
ja niiden aiheuttamien kustannusten määrät ovat kasvussa, ja myös
henkilövahinkojen korvaukset ovat suurempia kuin henkilöautokolareissa.
Mopoautokolareissa myös henkilövahinkojen laatu on usein vakavampi.
Vakuutusyhtiöiden
tilastojen mukaan viime vuosina mopoautoilla on törmäilty kuusinkertaisesti,
syyttömälle osapuolelle korvattavia vahinkoja on maksettu kolminkertaisesti ja
liikennevakuutuksesta korvattavia henkilövahinkoja on sattunut lähes
kuusinkertaisesti henkilöautoihin verrattuna. Maksettavat korvaukset ovat
henkilöautokolareista maksettaviin verrattuina suuria: mopoauto menee
lunastukseen pienemmästä törmäyksestä kuin henkilöauto, ja jos vammautuneelle
nuorelle kuljettajalle joudutaan maksamaan työkyvyn menetyksestä korvauksia
tämän loppuiän ajan, summa saattaa olla yli miljoona euroa.
Tilanne
on ajanut vakuutusyhtiöt nostamaan mopoautojen vakuutusten hintoja huimasti:
uuden mopoauton omistaja saattaa saada 3500–5000 euron vakuutuslaskun.
Muutokseen on järkevä syy: Mopoautojen aiheuttamista vahingoista maksetut
korvaukset ovat olleet niin suuria, että vanhat vakuutusmaksut eivät ole
riittäneet kattamaan niitä. Ennen mopoautojen vakuutuksissa noudatettiin
mopojen vastaavia, mutta koska mopoautoilijat aiheuttavat paljon enemmän
vahinkoja, vakuutusyhtiöissä on tultu siihen tulokseen, että on
oikeudenmukaisempaa hinnoitella mopoautoille oma, todellisen riskin mukainen
vakuutus. Samalla toivotaan, että kalliimmalla vakuutuksella olisi vaikutusta
mopoautoilijoiden liikennekäyttäytymiseen, joka nykyisellään on varsin
riskialtista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti