torstai 24. huhtikuuta 2014

Joka kolmas mopoauto kolaroi viime vuonna (AL 11.4.2014)


Saija Papunen

Viime vuonna jopa kolmasosa mopoautoista sai korvauksia kaskon törmäysturvasta. Vahingot ja niiden aiheuttamien kustannusten määrät ovat kasvussa, ja myös henkilövahinkojen korvaukset ovat suurempia kuin henkilöautokolareissa. Mopoautokolareissa myös henkilövahinkojen laatu on usein vakavampi.

Vakuutusyhtiöiden tilastojen mukaan viime vuosina mopoautoilla on törmäilty kuusinkertaisesti, syyttömälle osapuolelle korvattavia vahinkoja on maksettu kolminkertaisesti ja liikennevakuutuksesta korvattavia henkilövahinkoja on sattunut lähes kuusinkertaisesti henkilöautoihin verrattuna. Maksettavat korvaukset ovat henkilöautokolareista maksettaviin verrattuina suuria: mopoauto menee lunastukseen pienemmästä törmäyksestä kuin henkilöauto, ja jos vammautuneelle nuorelle kuljettajalle joudutaan maksamaan työkyvyn menetyksestä korvauksia tämän loppuiän ajan, summa saattaa olla yli miljoona euroa.

Tilanne on ajanut vakuutusyhtiöt nostamaan mopoautojen vakuutusten hintoja huimasti: uuden mopoauton omistaja saattaa saada 3500–5000 euron vakuutuslaskun. Muutokseen on järkevä syy: Mopoautojen aiheuttamista vahingoista maksetut korvaukset ovat olleet niin suuria, että vanhat vakuutusmaksut eivät ole riittäneet kattamaan niitä. Ennen mopoautojen vakuutuksissa noudatettiin mopojen vastaavia, mutta koska mopoautoilijat aiheuttavat paljon enemmän vahinkoja, vakuutusyhtiöissä on tultu siihen tulokseen, että on oikeudenmukaisempaa hinnoitella mopoautoille oma, todellisen riskin mukainen vakuutus. Samalla toivotaan, että kalliimmalla vakuutuksella olisi vaikutusta mopoautoilijoiden liikennekäyttäytymiseen, joka nykyisellään on varsin riskialtista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti