Tyyppi: Toiminta, jännitys
Ensi-ilta: 14.3.2014
Kesto: 2h 10 min
Ikäraja: 12
Ohjaaja: Scott Waugh
Pääosissa:
Aaron Paul, Dominic Cooper, Michael Keaton, Dakota Johnson, Imogen Poots, Scott
Mescudi, Rami Malek
Maa: Yhdysvallat
Sisältää
juonipaljastuksia!
Need for
speed on toimintaelokuva, joka perustuu saman nimiseen menestyneeseen
pelisarjaan. Elokuva tarjoaa katsojalle jännittäviä katukisoja ja upeita
autoja. Elokuvassa seurataan Tobey Marshallia (Aaron Paul), joka rakastaa
laittomia kaupunkiajoja ja osallistuu niihin yhdessä kavereidensa kanssa.
Eräänä päivänä ennen kisoja, Tobeyn vihamies Dino Brewster (Dominic Cooper),
ehdottaa Tobeylle sopimusta, jossa Tobey rakentaisi auton (Ford Mustang) ja
saisi osan auton myyntihinnasta. Tobey suostuu ehdotukseen.
Autoa
esitellään huutokaupattavaksi juhlissa ja Dino ja Tobey tapaavat englantilaisen
Julian (Imogen Poots), joka lupaa ostaa auton 3 miljoonalla dollarilla, jos se
kulkee yli 370 km/h.
Auto kulkee yli mainitun nopeuden ja Julia lupaa siitä sittenkin 2,7 miljoonaa
dollaria. Myöhemmin Dino haastaa Tobeyn ja Tobeyn hyvän kaverin Peten (Harrison
Gilbertson) ajamaan kilpaa laittomilla autoilla. Voittaja (Tobey tai Dino) saa
koko autosta tulleen tuoton. Kisan aikana Dino tajuaa häviävänsä ja sen takia
töytäisee omalla autollaan Peten autoa. Peten auto syttyy palamaan ja tuhoutuu
täysin lennettyään tieltä pihalle ja sen seurauksena Pete kuolee. Tobey
keskeyttää kisan, mutta mitään ei ole enää tehtävissä. Dino jatkaa matkaansa ja
katoaa kuin tuhka tuuleen. Tobey joutuu vankilaan, koska Dinosta ei ole
todisteita.
Kaksi vuotta
myöhemmin Tobey vapautuu vankilasta ja haluaa kostaa Peten kuoleman. Hän lähtee
ajamaan Julian kanssa Mustangilla San Franciscoon, tarkoituksenaan osallistua
suuriin kisoihin ja kostaa Dinolle. Matkan varrelle mahtuu toimintaa:
räjähdyksiä, autoja, poliiseja, tappoyrityksiä, kaikenlaisia härpäkkeitä ja
vähän lisää autoja ja räjähdyksiä.
Ensivaikutelma
elokuvasta on ihan hyvä ja jostain syystä tykkäsin siitä, vaikka vähitellen
elokuva alkaa muuttua täysin juonettomaksi ja samaa kaavaa toistavaksi, mikä on
erikoista ottaen huomioon, että elokuva perustuu luultavasti maailman
tunnetuimpaan peliin. Maailmallakaan elokuva ei ole saanut kovin ylistäviä
arvioita ja syynä on täydellinen juonettomuus.
Toimintaa
elokuvassa kuitenkin riittää. Plussaa se saa hienoista tehosteista ja
musiikista, sekä oli siinä myös kohtia jotka olivat ihan hauskoja. Elokuva
vilisi upeita autoja ja pääasiassa se onkin vain ajamista, räjähdyksiä,
ajamista, pahiksia ja räjähdyksiä, taas vähän ajamista ja kappas vaan, taas
uusi satsi ajamista, pahiksia ja räjähdyksiä.
Edes se,
että elokuva on 3D, ei ole pelastanut sitä huonoilta arvosteluilta. Elokuva
tuntui hieman tekemällä tehdyltä, vaikka täytyy kyllä myöntää, että se pisti
adrenaliinin kiertämään. Eli yhteenvetona voi sanoa, että jostain syystä
tykkäsin. Elokuva on ihan kohtalainen ja joissain kohtia jopa hyvä, jos siis
sitä katsoo sellaisella toiminta-fiiliksellä kuten minä, eikä pohdi sen juonta
kovin laadullisesti ja etsi siitä jotain syvällistä teemaa, sillä epäilen sen olemassa oloa. Elokuva saa kolme tähteä viidestä
ja suosittelen katsomaan sen jos tykkää toimintaelokuvista.
Julia Jokela
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti