torstai 24. huhtikuuta 2014

Räiskyviä kilpailuja ja autoja

Nimi: Need for speed, 3D
Tyyppi: Toiminta, jännitys
Ensi-ilta: 14.3.2014
Kesto: 2h 10 min
Ikäraja: 12
Ohjaaja: Scott Waugh
Pääosissa: Aaron Paul, Dominic Cooper, Michael Keaton, Dakota Johnson, Imogen Poots, Scott Mescudi, Rami Malek
Maa: Yhdysvallat

Sisältää juonipaljastuksia!

Need for speed on toimintaelokuva, joka perustuu saman nimiseen menestyneeseen pelisarjaan. Elokuva tarjoaa katsojalle jännittäviä katukisoja ja upeita autoja. Elokuvassa seurataan Tobey Marshallia (Aaron Paul), joka rakastaa laittomia kaupunkiajoja ja osallistuu niihin yhdessä kavereidensa kanssa. Eräänä päivänä ennen kisoja, Tobeyn vihamies Dino Brewster (Dominic Cooper), ehdottaa Tobeylle sopimusta, jossa Tobey rakentaisi auton (Ford Mustang) ja saisi osan auton myyntihinnasta. Tobey suostuu ehdotukseen.

Autoa esitellään huutokaupattavaksi juhlissa ja Dino ja Tobey tapaavat englantilaisen Julian (Imogen Poots), joka lupaa ostaa auton 3 miljoonalla dollarilla, jos se kulkee yli 370 km/h. Auto kulkee yli mainitun nopeuden ja Julia lupaa siitä sittenkin 2,7 miljoonaa dollaria. Myöhemmin Dino haastaa Tobeyn ja Tobeyn hyvän kaverin Peten (Harrison Gilbertson) ajamaan kilpaa laittomilla autoilla. Voittaja (Tobey tai Dino) saa koko autosta tulleen tuoton. Kisan aikana Dino tajuaa häviävänsä ja sen takia töytäisee omalla autollaan Peten autoa. Peten auto syttyy palamaan ja tuhoutuu täysin lennettyään tieltä pihalle ja sen seurauksena Pete kuolee. Tobey keskeyttää kisan, mutta mitään ei ole enää tehtävissä. Dino jatkaa matkaansa ja katoaa kuin tuhka tuuleen. Tobey joutuu vankilaan, koska Dinosta ei ole todisteita.

Kaksi vuotta myöhemmin Tobey vapautuu vankilasta ja haluaa kostaa Peten kuoleman. Hän lähtee ajamaan Julian kanssa Mustangilla San Franciscoon, tarkoituksenaan osallistua suuriin kisoihin ja kostaa Dinolle. Matkan varrelle mahtuu toimintaa: räjähdyksiä, autoja, poliiseja, tappoyrityksiä, kaikenlaisia härpäkkeitä ja vähän lisää autoja ja räjähdyksiä.

Ensivaikutelma elokuvasta on ihan hyvä ja jostain syystä tykkäsin siitä, vaikka vähitellen elokuva alkaa muuttua täysin juonettomaksi ja samaa kaavaa toistavaksi, mikä on erikoista ottaen huomioon, että elokuva perustuu luultavasti maailman tunnetuimpaan peliin. Maailmallakaan elokuva ei ole saanut kovin ylistäviä arvioita ja syynä on täydellinen juonettomuus.

Toimintaa elokuvassa kuitenkin riittää. Plussaa se saa hienoista tehosteista ja musiikista, sekä oli siinä myös kohtia jotka olivat ihan hauskoja. Elokuva vilisi upeita autoja ja pääasiassa se onkin vain ajamista, räjähdyksiä, ajamista, pahiksia ja räjähdyksiä, taas vähän ajamista ja kappas vaan, taas uusi satsi ajamista, pahiksia ja räjähdyksiä.

Edes se, että elokuva on 3D, ei ole pelastanut sitä huonoilta arvosteluilta. Elokuva tuntui hieman tekemällä tehdyltä, vaikka täytyy kyllä myöntää, että se pisti adrenaliinin kiertämään. Eli yhteenvetona voi sanoa, että jostain syystä tykkäsin. Elokuva on ihan kohtalainen ja joissain kohtia jopa hyvä, jos siis sitä katsoo sellaisella toiminta-fiiliksellä kuten minä, eikä pohdi sen juonta kovin laadullisesti ja etsi siitä jotain syvällistä teemaa, sillä epäilen sen olemassa oloa. Elokuva saa kolme tähteä viidestä ja suosittelen katsomaan sen jos tykkää toimintaelokuvista.

Julia Jokela













Ei kommentteja:

Lähetä kommentti