keskiviikko 16. huhtikuuta 2014

Kolumni: Mämmiä pakoon

Saija Papunen














Pääsiäinen, mikä mainio reliikki se onkaan! Alun perin kristillinen juhla on nykyään lähes jouluun verrattava, raivostuttava krääsänmyyntisesonki. Kristittyjen palvontapippaloinakin se olisi vähemmän ärsyttävä kuin nykyisellään, sillä kuten sanotaan, uskonsa kutakin auttakoon. Jos taivaskanavaa haluaa pitää auki, se ei ole keneltäkään pois. Tai toisaalta, jos sitä ei halua katsella, se ei onneksi verota turhasta kuten Yle.
                      Mutta mitä on ystävämme nykyajan pääsiäinen? Se vaikuttaa olevan muovitipuja ynnä muita koristeita, pahanmakuisia suklaamunia, uusiseelantilaista lammasta ja vanhan kansan jumaloimaa ainetta – mämmiä, joka on kenelle tahansa makuaistin omaavalle ihmiselle kuin kryptoniittia Teräsmiehelle: ei tulisi mieleenkään laittaa suuhun. Lisäksi, alueesta riippuen joko palmusunnuntaina tai toisena pääsiäispäivänä joutuu katselemaan joka puolella pyöriviä, diabetesta ylenmääräisellä suklaansyönnillä kerjääviä pikkuvekaroita vitsoineen ja virvonvarvon-loruineen. Karkkia saa kaupastakin, ei sitä varten tarvitse lähteä kolkuttelemaan hyväntahtoisten mummeleiden ovia.
                      Löytyy pääsiäisestä sentään hyväkin puoli: neljän päivän loma! Siinä ehtii vetää hieman henkeä arjen keskellä ja rauhoittua sopivasti. Siihen mielestäni juhlapyhät ovatkin: rauhoittumiseen, riippumatta niiden uskonnollisesta sisällöstä. On surullista, että kaikki vuoden juhlat, joulu, pääsiäinen, juhannus ja muut, on valjastettu tuottamaan rahaa kauppaketjuille, materian haaliminen kun ei tuo onnea. Etenkin joulusta on tullut kauhea ostosrumba: kaikkea siihen liittyvää pitäisi haalia itselleen jo ties kuinka kauan ennen aattoa. Kaupoissa pauhaa joulumusiikki pahimmillaan lokakuusta alkaen, ja radiosta internetiin saakka joka paikka on täynnä joulumainoksia: osta sitä, osta tätä, olethan jo hankkinut kinkun, nyt laatikot puoleen hintaan… Kaiken pitäisi olla tip top, kodin siivottuna ja kaikkien olisi hymyiltävä kuin viimeistä päivää. Stressi pilaa juhlan kaikilta, ja syynä tähän on lähinnä media.
                      Onneksi stressin välttämiseen on oikein hyvä keino: ei piittaa koko touhusta, vaan viettää juhlia omalla tavallaan. Eli rentouttavaa pääsiäistä kaikille!

Saija Papunen
                       

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti