Vuonna 2008 alkanut finanssikriisi vaikuttaa Suomessa edelleen. Työpaikkoja vähennetään, yrityksiä myydään ulkomaille, valtion menoja leikataan, kuten äskettäin tehty lapsilisien pienentäminen todistaa. Vaikka väitetään, että talouskasvun merkkejä alkaa olla jo ilmassa, on hankala uskoa, että tällaisesta suosta noustaisiin ainakaan lähimmän viiden vuoden aikana. Ikäisillemme, tällä hetkellä lukiossa oleville, tämä tarkoittaa tiukkaa tilannetta tulevaisuuden työmarkkinoilla. Taantuman lisäksi työpaikkojen uhkana alkaa monilla aloilla olla työntekijöiden korvaaminen teknologialla. Varsinkin niin sanotut keskiluokkaiset ammatit, kuten kirjanpitäjä ja vastaavat paperinpyörittelyhommat, saattavat tulevaisuudessa tulla suorastaan uhanalaisiksi.
Synkältä näyttää: monen lukion jälkeen pätevyydet hankkineen
kohtalona saattaa olla heti alusta lähtien työttömyyskorvaus ja sossun luukku.
Nuorten ja nuorten aikuisten työnsaantia vaikeuttaa entisestään useimpiin
työpaikkoihin vaadittava työkokemus. Harvoin tulee vastaan työilmoitusta, jossa
kokemus ei olisi yhtenä kriteerinä hakijalle. Menettely on aika naurettava,
sillä tällä menolla töissä on vain eläkeiän kynnyksellä huojuvia vanhuksia. On
toki ymmärrettävä, että kokematonta työntekijää pitää aina uransa alussa
kouluttaa ja ohjata työpaikalla, mutta eihän kukaan meistä ole selvinnyt ilman
tällaista luotsausta! Nekin, jotka tällä hetkellä ovat olleet töissä rapiat
kymmenen-kaksikymmentä vuotta, olivat ensimmäisellä työpaikallaan yhtä
kädettömiä kuin kuka tahansa, ja apua tarvittiin takuulla. Yrittäjyyskään ei
nykyaikana pelasta työttömyydeltä. Pienyritys, jollaisen tavallinen ihminen saa
pystyyn lainan tai vastaavan turvin, pyörii tasan sen aikaa kuin kassaan virtaa
tukirahoja. Sen jälkeen tulee mitä suurimmalla todennäköisyydellä konkurssi,
tai ainakin yrittäjän elämässä kaikki vähät tulot menevät elämiseen, juuri
mitään ei jää säästöön.
Valtion taloustilanteen ollessa tällä hetkellä mikä on,
saattaa olla vain ajan kysymys, kun säästöjä aletaan kiskoa opiskelijoiden
taskusta. Ei luultavasti olisi ollenkaan mahdotonta, että opintotukia
pienennettäisiin, tai koulutus muutettaisiin maksulliseksi. Tämähän ei
aiheuttaisi muuta kuin entistä huonomman tilanteen meille, joiden pitäisi olla
”tulevaisuuden toivoja”. Että ei muuta kuin hyvillä mielin tulevaisuuteen,
kusessahan tässä ollaan jo nyt!

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti