Saija Papunen
Christopher Nolanin ohjaama elokuva The Dark Knight (Yön
ritari) valmistui vuonna 2008. Se on jatko-osa vuonna 2005 ensi-iltansa
saaneelle elokuvalle Batman Begins. Sen käsikirjoituksen ovat tehneet Nolan ja
David. S. Goyer. Pääosissa ovat näyttelijät Christian Bale (Batman alias Bruce
Wayne), Michael Caine (Alfred Pennyworth), Heath Ledger (Jokeri), Gary Oldman
(James Gordon), Aaron Eckhart (Harvey Dent), Maggie Gyllenhaal (Rachel Dawes)
sekä Morgan Freeman (Lucius Fox).
Elokuvassa
Bruce Wayne tapaa Harvey Dentin, yleisen syyttäjän, joka seurustelee Waynen
lapsuudenystävän, Rachel Dawesin, kanssa. Hän vakuuttuu Dentin taistelusta
Gotham Cityn rikollisuutta vastaan, ja alkaa toivoa, että tästä voisi tulla
uusi, naamioton sankari Batmanin tilalle.
Samoihin
aikoihin Jokeri käy tarjoamassa palveluksiaan Gothamin mafiapomoille ja
rikollisille, joille Batman on suuri uhka. Hän lupaa hoidella Batmanin, jos saa
puolet heidän rahoistaan, mutta häntä ei oteta tosissaan. Vasta, kun eräs
mafiajohtaja todistaa oikeudessa muita vastaan, ja monet rikollisista
tuomitaan, Jokerin ehdotus hyväksytään. Hän laatii uhkauksen, jossa kertoo
tappavansa joka päivä ihmisiä, jos Batman ei paljasta oikeaa identiteettiään.
Koska Wayne on alkanut uskoa, että Batman voi rauhassa väistyä Harvey Dentin
tieltä, hän on valmis kertomaan salaisen identiteettinsä. Dent kuitenkin
yllättää hänet kertomalla julkisessa tiedotustilaisuudessa olevansa Batman.
Dent
joutuu Jokerin ja hänen joukkonsa takaa-ajamaksi, mutta Batman ja James Gordon
saavat Jokerin kiinni. Kuitenkin, Dent ja hänen naisystävänsä Rachel kaapataan,
jolloin Batman vaatii Jokeria paljastamaan heidän olinpaikkansa. Paljastuu,
että nämä ovat kahdessa räjähteitä täynnä olevassa rakennuksessa. Batman lähtee
pelastamaan Rachelia, mutta paikan päällä huomaa Jokerin neuvoneen hänet Dentin
luokse. Batman pelastaa Dentin, mutta Rachel kuolee rakennusten
räjähtäessä.
Dent
joutuu sairaalaan, sillä räjähdyksessä hänen kasvojensa vasen puoli paloi.
Paennut Jokeri käy tapaamassa häntä siellä, ja käskee häntä kostamaan niille,
jotka ovat syyllisiä Rachelin kuolemaan. Katkeroitunut Dent ottaa neuvosta
vaarin ja alkaa tappaa niin rikollisia kuin poliiseja, jotka kokee syyllisiksi.
Hän päättää uhriensa kohtalosta heittämällä onnenlanttia.
Batman
estää Jokerin suunnitelman räjäyttää kaksi lauttaa täynnä ihmisiä, mutta Jokeri
sanoo olevansa todellinen voittaja, kunhan paljastuu, että Dent sekosi ja alkoi
murhata ihmisiä. Tällä välin Dent on ottanut Batmanin ystävän Gordonin perheen
panttivangiksi rakennukseen, jossa Rachel kuoli, ja Batman lähtee pelastamaan
heitä. Kolikkoonsa luottaen Dent ampuu Batmania, mutta tämä ei vahingoitu
luotiliivien ansiosta. Hän hyökkää Dentin kimppuun, joka putoaa rakennuksesta
ja kuolee. Koska Batman ei halua Dentin menettävän mainettaan Gothamin
sankarina, hän ottaa tämän tekemistä murhista syyt niskoilleen vain Gordonin
tietäessä totuuden. Batman pakenee
poliiseja lainsuojattomana.
Yön
ritari, kuten koko Nolanin Batman-sarja, on sävyiltään synkempi ja
realistisempi kuin aiemmat Batman-elokuvat. Gotham näyttäytyy likaisena
betoniviidakkona, jossa rikollisuus suorastaan kukoistaa. Henkilöhahmot ovat
vahvoja ja tulevat hyvin esille latistamatta silti toisiaan. Ainut
roolisuoritus, joka ei ole kovin vakuuttava, on Maggie Gyllenhaalin esitys
Rachel Dawesina. Rachel jää elokuvassa kovin mitäänsanomattomaksi hahmoksi eikä
suinkaan näyttäydy potentiaalisena suurten tunteiden kohteena.
Näyttelijöistä parhaimpana erottuu
ehdottomasti Heath Ledger Jokerin roolissa. Hänen tulkintansa lyö laudalta jopa
Jack Nicholsonin, joka on myös näytellyt Jokeria aikaisemmissa
Batman-elokuvissa. Intensiivisyys, jolla Ledger eläytyi roolihahmoonsa, on aivan
omaa luokkaansa nykyajan tusinatähtien räpellysten joukossa: Jokerin
psykoottisuus ja omalaatuinen luonne tulivat Ledgerin näytteleminä esille aivan
upeasti. Myös Ledgerin muuntautumiskyky näyttelijänä oli suorastaan
hämmentävää. On valtava sääli, että Ledger kuoli nuorena, sillä hänellä olisi
ollut valtavasti potentiaalia olla jopa kaikkien aikojen paras näyttelijä.
Elokuvan juoni on kohtalaisen
uskottava, tosin Harvey Dentin muutos hyvästä pahaksi on hieman turhan pikainen
ja hämmentävä. Jos Dent olisi hahmona elokuvan alusta asti ollut vähemmän
puhtoinen ja eikä niin perinteinen ”hyvä poliisi”, muutos olisi ollut
mielekkäämpi. Lisäksi juoni jää paikoin laahaamaan paikoilleen, eikä etene.
Elokuvan pituus on hieman liioiteltu, paketti olisi toimivampi lyhyempänä.
Kritiikistä huolimatta Yön ritari
on hyvä elokuva, parempi kuin monet muut 2000-luvulla valmistuneet pätkät.
Itseeni siinä kolahtaa eniten synkeä ulkoasu ja tietynlainen raskaus.
Batmankaan ei onneksi ole enää sinisissä trikoissa pomppiva viittasankari, vaan
vakavammin otettava hahmo. Gotham likaisena betoniviidakkona on hieno ympäristö
tälle uudenlaiselle oikeuden puolustajalle. Vaikken itse tähtiluokituksesta
oikein perustakaan, annan tälle leffalle pisteitä 8/10.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti