torstai 24. huhtikuuta 2014

Komea jatko-osa Christopher Nolanin Batman-sarjaan



Saija Papunen

Christopher Nolanin ohjaama elokuva The Dark Knight (Yön ritari) valmistui vuonna 2008. Se on jatko-osa vuonna 2005 ensi-iltansa saaneelle elokuvalle Batman Begins. Sen käsikirjoituksen ovat tehneet Nolan ja David. S. Goyer. Pääosissa ovat näyttelijät Christian Bale (Batman alias Bruce Wayne), Michael Caine (Alfred Pennyworth), Heath Ledger (Jokeri), Gary Oldman (James Gordon), Aaron Eckhart (Harvey Dent), Maggie Gyllenhaal (Rachel Dawes) sekä Morgan Freeman (Lucius Fox).

Elokuvassa Bruce Wayne tapaa Harvey Dentin, yleisen syyttäjän, joka seurustelee Waynen lapsuudenystävän, Rachel Dawesin, kanssa. Hän vakuuttuu Dentin taistelusta Gotham Cityn rikollisuutta vastaan, ja alkaa toivoa, että tästä voisi tulla uusi, naamioton sankari Batmanin tilalle.

Samoihin aikoihin Jokeri käy tarjoamassa palveluksiaan Gothamin mafiapomoille ja rikollisille, joille Batman on suuri uhka. Hän lupaa hoidella Batmanin, jos saa puolet heidän rahoistaan, mutta häntä ei oteta tosissaan. Vasta, kun eräs mafiajohtaja todistaa oikeudessa muita vastaan, ja monet rikollisista tuomitaan, Jokerin ehdotus hyväksytään. Hän laatii uhkauksen, jossa kertoo tappavansa joka päivä ihmisiä, jos Batman ei paljasta oikeaa identiteettiään. Koska Wayne on alkanut uskoa, että Batman voi rauhassa väistyä Harvey Dentin tieltä, hän on valmis kertomaan salaisen identiteettinsä. Dent kuitenkin yllättää hänet kertomalla julkisessa tiedotustilaisuudessa olevansa Batman.

Dent joutuu Jokerin ja hänen joukkonsa takaa-ajamaksi, mutta Batman ja James Gordon saavat Jokerin kiinni. Kuitenkin, Dent ja hänen naisystävänsä Rachel kaapataan, jolloin Batman vaatii Jokeria paljastamaan heidän olinpaikkansa. Paljastuu, että nämä ovat kahdessa räjähteitä täynnä olevassa rakennuksessa. Batman lähtee pelastamaan Rachelia, mutta paikan päällä huomaa Jokerin neuvoneen hänet Dentin luokse. Batman pelastaa Dentin, mutta Rachel kuolee rakennusten räjähtäessä. 

Dent joutuu sairaalaan, sillä räjähdyksessä hänen kasvojensa vasen puoli paloi. Paennut Jokeri käy tapaamassa häntä siellä, ja käskee häntä kostamaan niille, jotka ovat syyllisiä Rachelin kuolemaan. Katkeroitunut Dent ottaa neuvosta vaarin ja alkaa tappaa niin rikollisia kuin poliiseja, jotka kokee syyllisiksi. Hän päättää uhriensa kohtalosta heittämällä onnenlanttia.

Batman estää Jokerin suunnitelman räjäyttää kaksi lauttaa täynnä ihmisiä, mutta Jokeri sanoo olevansa todellinen voittaja, kunhan paljastuu, että Dent sekosi ja alkoi murhata ihmisiä. Tällä välin Dent on ottanut Batmanin ystävän Gordonin perheen panttivangiksi rakennukseen, jossa Rachel kuoli, ja Batman lähtee pelastamaan heitä. Kolikkoonsa luottaen Dent ampuu Batmania, mutta tämä ei vahingoitu luotiliivien ansiosta. Hän hyökkää Dentin kimppuun, joka putoaa rakennuksesta ja kuolee. Koska Batman ei halua Dentin menettävän mainettaan Gothamin sankarina, hän ottaa tämän tekemistä murhista syyt niskoilleen vain Gordonin tietäessä totuuden.  Batman pakenee poliiseja lainsuojattomana.

Yön ritari, kuten koko Nolanin Batman-sarja, on sävyiltään synkempi ja realistisempi kuin aiemmat Batman-elokuvat. Gotham näyttäytyy likaisena betoniviidakkona, jossa rikollisuus suorastaan kukoistaa. Henkilöhahmot ovat vahvoja ja tulevat hyvin esille latistamatta silti toisiaan. Ainut roolisuoritus, joka ei ole kovin vakuuttava, on Maggie Gyllenhaalin esitys Rachel Dawesina. Rachel jää elokuvassa kovin mitäänsanomattomaksi hahmoksi eikä suinkaan näyttäydy potentiaalisena suurten tunteiden kohteena.

Näyttelijöistä parhaimpana erottuu ehdottomasti Heath Ledger Jokerin roolissa. Hänen tulkintansa lyö laudalta jopa Jack Nicholsonin, joka on myös näytellyt Jokeria aikaisemmissa Batman-elokuvissa. Intensiivisyys, jolla Ledger eläytyi roolihahmoonsa, on aivan omaa luokkaansa nykyajan tusinatähtien räpellysten joukossa: Jokerin psykoottisuus ja omalaatuinen luonne tulivat Ledgerin näytteleminä esille aivan upeasti. Myös Ledgerin muuntautumiskyky näyttelijänä oli suorastaan hämmentävää. On valtava sääli, että Ledger kuoli nuorena, sillä hänellä olisi ollut valtavasti potentiaalia olla jopa kaikkien aikojen paras näyttelijä.

Elokuvan juoni on kohtalaisen uskottava, tosin Harvey Dentin muutos hyvästä pahaksi on hieman turhan pikainen ja hämmentävä. Jos Dent olisi hahmona elokuvan alusta asti ollut vähemmän puhtoinen ja eikä niin perinteinen ”hyvä poliisi”, muutos olisi ollut mielekkäämpi. Lisäksi juoni jää paikoin laahaamaan paikoilleen, eikä etene. Elokuvan pituus on hieman liioiteltu, paketti olisi toimivampi lyhyempänä.

Kritiikistä huolimatta Yön ritari on hyvä elokuva, parempi kuin monet muut 2000-luvulla valmistuneet pätkät. Itseeni siinä kolahtaa eniten synkeä ulkoasu ja tietynlainen raskaus. Batmankaan ei onneksi ole enää sinisissä trikoissa pomppiva viittasankari, vaan vakavammin otettava hahmo. Gotham likaisena betoniviidakkona on hieno ympäristö tälle uudenlaiselle oikeuden puolustajalle. Vaikken itse tähtiluokituksesta oikein perustakaan, annan tälle leffalle pisteitä 8/10.






                                           
                     
                     

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti