Saija Papunen
Pienten lukioiden itsenäisyys on pian uhattuna, sillä
opetus- ja kulttuuriministeriössä suunnitellaan lukio-opetuksen keskittämistä
yli 500 oppilaan laitoksiin. Pienempiä lukioita ei uudistuksen myötä
välttämättä lakkautettaisi, mutta ne liitettäisiin osaksi suurempia.
Uudistuksen on tällä hetkellä tarkoitus tapahtua vuonna 2017. Asiasta uutisoi
ensimmäisenä Savon Sanomat.
Bravo
ja sarkastiset aplodit, mitäpä tässä muuta voi sanoa. Nyt se sitten tapahtuu:
opetuksen laadusta aletaan nipistää ja lukioista tehdään persoonattomia massojenkoulutuslaitoksia.
Yli 500 oppilaan koulussa ei ole mitenkään mahdollista antaa yksilöllistä ja
hyvää opetusta, vaan suuressa opiskelijajoukossa kaikki ovat yhtä harmaata
massaa, ja mahdollisesti tukea tarvitsevat ihmiset jäävät entistä pahemmin
jalkoihin. Tämä uudistus ei onneksi tule voimaan tällä hetkellä lukiossa
olevien aikana, mutta seuraavat ikäryhmät joutuvat ehkä joko saamaan huonompaa
opetusta tai pahimmillaan käymään lukionsa jossain kotipaikkakuntansa
ulkopuolella. Tällainen olisi varmasti omiaan vähentämään lukiokoulutuksen
suosiota, ainakin pienemmissä paikoissa, joista uudistuksen myötä saattaa
hävitä oma lukio.
Voi
vain arvailla, miten tuleva muutos vaikuttaa Parkanon lukioon. Häviääkö meiltä
lukio vai yhdistetäänkö se johonkin suurempaan, jolloin se menettää
itsenäisyytensä? Kumpikin vaihtoehto kuulostaa melko ikävältä. Ilmeisesti
nykyään päättäjillä ei ole muuta tekemistä kuin kiusata nuorisoa ja heikentää
mahdollisuuksia hyvään ja yksilölliseen oppimiseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti