torstai 24. huhtikuuta 2014

Kommentti: Lukioille halutaan 500 oppilaan minimirajat



Saija Papunen

Pienten lukioiden itsenäisyys on pian uhattuna, sillä opetus- ja kulttuuriministeriössä suunnitellaan lukio-opetuksen keskittämistä yli 500 oppilaan laitoksiin. Pienempiä lukioita ei uudistuksen myötä välttämättä lakkautettaisi, mutta ne liitettäisiin osaksi suurempia. Uudistuksen on tällä hetkellä tarkoitus tapahtua vuonna 2017. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Savon Sanomat.
                       
Bravo ja sarkastiset aplodit, mitäpä tässä muuta voi sanoa. Nyt se sitten tapahtuu: opetuksen laadusta aletaan nipistää ja lukioista tehdään persoonattomia massojenkoulutuslaitoksia. Yli 500 oppilaan koulussa ei ole mitenkään mahdollista antaa yksilöllistä ja hyvää opetusta, vaan suuressa opiskelijajoukossa kaikki ovat yhtä harmaata massaa, ja mahdollisesti tukea tarvitsevat ihmiset jäävät entistä pahemmin jalkoihin. Tämä uudistus ei onneksi tule voimaan tällä hetkellä lukiossa olevien aikana, mutta seuraavat ikäryhmät joutuvat ehkä joko saamaan huonompaa opetusta tai pahimmillaan käymään lukionsa jossain kotipaikkakuntansa ulkopuolella. Tällainen olisi varmasti omiaan vähentämään lukiokoulutuksen suosiota, ainakin pienemmissä paikoissa, joista uudistuksen myötä saattaa hävitä oma lukio.
                       
Voi vain arvailla, miten tuleva muutos vaikuttaa Parkanon lukioon. Häviääkö meiltä lukio vai yhdistetäänkö se johonkin suurempaan, jolloin se menettää itsenäisyytensä? Kumpikin vaihtoehto kuulostaa melko ikävältä. Ilmeisesti nykyään päättäjillä ei ole muuta tekemistä kuin kiusata nuorisoa ja heikentää mahdollisuuksia hyvään ja yksilölliseen oppimiseen.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti