torstai 28. tammikuuta 2016

Haastattelussa Tuija Haukkaluoma

Parkanossa toimii Palmu ry -eli Parkanon seudun elävän musiikin yhdistys, jonka tarkoituksena on yhdistää musiikin tekijät ja kuluttajat yhteiseen toimintaan elävän musiikin esittämismahdollisuuksien lisäämiseksi ja musiikin laadun parantamiseksi. Palmu ry:n puheenjohtaja Tuija Haukkaluoma kertoo, että Palmuun kuuluu tällä hetkellä viitisenkymmentä 12-60 vuotiasta jäsentä.

Tuija kuvailee Palmun toimintaa siten, että jäsenet maksavat 30 euron jäsenmaksua, joka oikeuttaa heidät soittoharjoitusvuoroon Studio 66:lla, jossa ylläpidetään laitteistoa, joka mahdollistaa kunnon harjoittelun ja esiintymistilaisuuksien järjestämisen.  Nykyään Palmun toiminnan pääpainona on studio 66:den ylläpito. Bändiläisten tapaaminen ja yhteisen toiminnan suunnittelu on tärkeää, Tuija kertoo. Järjestämme bändipalavereita 1-2 kuukauden välein, joissa tapaamme bändejä ja kartoitamme heidän harjoitustarpeitaan.  

Bändeille on tarjolla esiintymismahdollisuuksia, vaikka suuria konsertteja tai tapahtumia ei ole pystytty järjestämään, sillä vastuunkantajat käyvät päivisin töissä tai koulussa. Lavalle halukkaat pääsevät kiipeämään muun muassa studion pikkujouluissa tai avoimissa ovissa, joihin myös ulkopuoliset ovat tervetulleita yleisöksi. Lisäksi mahdollisuuksia esiintymisiin tarjoontuu jäsenten yhteisissä illanvietoissa. “Palkka keikkoja” Palmu ei kuitenkaan järjestä, vaan konsertonti tapahtuu yhdistyksen hyväksi. Palmun hallitus myös infoaa bändejä mahdollisista yhteistyökumppaneiden- ja kanavien kautta tiedotetuista bändikilpailuista ja tapahtumist, joihin voi aina mahdollisuuksien mukaan osallistua.

Alku nuorten bänditoiminnalle luotiin KuMu-hankkeen avulla, joka kesti 2,4 vuotta. Silloin yhdistyksessä oli hanketyöntekijä, joka mahdollisti suuremmat konsertit ja tapahtumat sekä työpajat. Hankkeen jälkeen toiminta on kuitenkin saatu hyvin jatkumaan, kuvaa Haukkaluoma. Nykyään Palmu tekee myös yhteistyötä Petäjä opiston kanssa, jolloin studiolla järjestettävä bändipaja on tuonut uusia jäseniä yhdistykselle. Palmu toivookin löytävänsä uusia innokkaita nuoria mukaan toimintaan! 

Senja Ahonen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti