Vuosi vaihtui, jolloin uusi ikäpolvi ryhtyi aikuistumaan. Heti tammikuun
alussa Facebookissa tulee ilmoituksia kavereiden 18-vuotissyntymäpäivistä ja
omakin alkaa jo lähestyä uhkaavasti. 18 on varmasti se merkittävin ikä, jota
odotetaan koko elämän ja sitten kun se vihdoin saavutetaan, se ei olekaan glitteriin
pyöriteltyä juhlahumua. Vastuutahan tässä alkaa kasautua harteille jo hyvissä
ajoin.
Valtio määrittelee jo 17-vuotiaat aikuisiksi, sillä se kun tulee mittariin,
niin lapsilisät lopetetaan. Opintotukeakaan ei liiemmin heru, paitsi jos asut
melkein kolmenkymmenen kilometrin päässä koululta tai vanhemmilla ei raha-asiat
luista. Olenko minä tavallinen seitsemäntoistavuotias ilman rahaa yhden
kokonaisen vuoden ja opettelen elämään omilla rahoillani, kuten aikuiset
tekevät? Ilmeisesti kyllä, sillä vanhemmatkin odottavat jo enemmän vastuuta ja
asioiden hankkimista omalla rahalla, sillä ”kohtahan olet jo aikuinen, joten
paras opetella”. Kyllähän sen tavallaan ymmärtääkin, kun kolmilapsisessa
perheessä kuluja kertyy.
Tässä on nyt vuosi rämmitty saituuden suossa, ja tunnelin päästä alkaa
häämöttää kakun päällä koreilevien 18 kynttilän loimotus. Mutta ennen sitä, täytyy
tietysti suorittaa autokoulu viittä vaille valmiiksi ja opetella käymään
lääkärissä ilman äitiä, koska ”kohtahan olen aikuinen”. Enhän minä tiedä mitä
tärkeitä papereita pitää ottaa mukaan minnekin ja koska on turha huolestua. Täytyy
varmaan myös ruveta miettimään hakisinko jonnekin töihin, kun laskujakin voi
alkaa kertymään, sillä kohtahan voin luoda omat tunnukset nettikauppoihin! Kun
se kahdeksantoista sitten saavutetaan, päästään baareihin ja äitien pelkäämät
baarihirmut voivat nostaa päitään. Olenhan sentään aikuinen, joten voin tehdä
mitä huvittaa, vilautan vain henkkarit ja se on siinä!
Ehkä 18-vuotias ei olekaan niin aikuinen kuin yläasteella tuli
ajatelleeksi. Lupa ajaa autolla ja ostaa alkoholillisia juomia ei muuta sitä,
että tykkään edelleen samoista lapsellisista asioista kuin tähänkin asti, ja
eiväthän kaikki 18-vuotiaat aja edes autolla tai juo alkoholia. En myöskään
yhtäkkiä ala katselemaan joka ilta uutisia tai kiinnostu politiikasta saati
sitten pitämään punaviinistä jouluillallisella. Pysyn lapsena (huom. autolla
ajavana lapsena!) varmasti niin kauan kun asun vanhempieni katon alla. Syön
äidin tekemää ruokaa ja nautin isän maksamasta sähkölaskusta katselemalla
telkkaria. Vastuuta täytyy alkaa kantamaan enemmän kuin tähän asti, mutta ehkä siitäkään
ei kannata stressiä ottaa. En myöskään aio juosta kulutuksen syöksykierteeseen
vaan hillitä itseni kuten tähänkin asti. On helppoa sanoa olevansa aikuinen,
mutta aikuisena oleminen on sitten ihan eri juttu.
Senja Ahonen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti