![]() |
| Ei muuta kuin hiihtämään! Ei kun... hetkinen. |
Luonto lämmön kourissa
Moni luultavasti pitää tätä vain hyvänä
asiana, kun ei ole kylmä, ei tarvitse tarpoa polveen saakka ulottuvassa
lumihangessa tai liukastella pitkin katuja. Tällainen talvi tulee toki
edulliseksi myös lämmitys- ja teiden kunnossapitokustannuksissa. Mutta
kalliiksi se käy luonnolle ja eläimille. Karhut eivät pääse kunnolla
talviuneen, turkkinsa värin talveksi vaihtavien eläinten suojaväri ei toimikaan
ja joka mielessä luonnon normaali vuosirytmi menee sekaisin. Tällaisen talven
jälkeen odotettavissa on ankea kesä, kun kasvit ottavat varaslähdön kevääseen
liian aikaisessa vaiheessa. Ei tarvita kuin lyhyt kunnon pakkasjakso, niin
luonto suorittaa sievän, keuhkot tyhjentävän mahalaskun.
![]() |
|
Ihmisen toimet aiheuttavat Maan
ilmakehään kasvihuonekaasujen lisääntymistä
ja sitä kautta ilmaston lämpenemistä, joka on
uhka etenkin arktisille lajeille.
|
Tässä eläinten vaikeuksista puhuessa on
pakko nostaa esille saimaannorppien todella vaikea tilanne. Niitä on vain 310
yksilöä, joten sukupuutto huohottaa niskaan. Tällainen talvi on norpille
todella vaikea, sillä kun ei ole lunta, ne eivät pääse synnyttämään poikasiaan
lumikinokseen. Tämä saattaa aiheuttaa romahduksen jo muutenkin heikossa
norppakannassa.
Kaiken takana on – kukapa muu kuin ihminen
Toki tällainen talvi ei ole mikään
maailman kahdeksas ihme: on niitä ennenkin ollut. Mutta tällaisten
ääri-ilmiöiden takana on nykyään ihmisen aiheuttama kasvihuoneilmiön
voimistuminen. Mitä enemmän ihminen toiminnallaan vapauttaa ilmakehään
kasvihuonekaasuja, kuten hiilidioksidia
ja metaania, sitä voimakkaammin maapallon pinnalta pois heijastuva lämpösäteily
palaa kaasukerroksesta takaisin, eikä pääsekään pois maapallolta. Tästä
seuraava lämpötilan nousu on omiaan aiheuttamaan ympäristökatastrofeja ja
valtavia muutoksia ekosysteemissä. Eivätkä seuraukset koske vain luontoa, vaan
myös ihmistä itseään. Esimerkiksi, jos maapallon jäätiköt sulavat, siitä
seuraava merenpinnan nouseminen aiheuttaa hirveää tuhoa monilla
rannikkoalueilla. Valtavat massat ihmisiä jää kodittomiksi ja
omaisuudettomiksi. Mihin tällaiset ihmismäärät sijoitetaan ja miten heidän
toimeentulonsa turvataan? No ei mitenkään, joten eikö kannattaisi pyrkiä
ehkäisemään tällaista sen sijaan, että katsellaan vierestä ja annetaan kaiken
tapahtua?
![]() |
|
Lihan tuotanto lisää
metaanin määrää ilmakehässä.
Kannattaa siis harkita
ennen kuin alkaa grillailla pihviä.
|
Eniten ihmisen toimista
kasvihuonekaasujen määrää lisää fossiilisten polttoaineiden käyttö. Jokainen on
tästä varmasti kuullut ja tietoinen, mutta eri asia on se, tehdäänkö asian
eteen mitään? Yksittäiseltä ihmiseltä ei kasvihuoneilmiön voimistumisen ehkäisyssä
edes vaadittaisi ihmeitä: vähemmän yksityisautoilua ja enemmän julkista
liikennettä, järkeviä ratkaisuja ruokakaupassa (esimerkiksi lihan syömisen
vähentäminen), turhien valojen sammuttaminen… Tietoa on jokaisen saatavilla
vaikkapa WWF:n nettisivuilla. Keinoja on vaikka kuinka paljon eivätkä ne edes
vaadi valtavaa panostusta, mutta silti niitä ei tunnuta hyödynnettävän. Onko
tosiaan niin, että ihminen on niin valtavan itsekäs, ettei yksinkertaisesti
viitsi etsiä tietoa ja toimia käytännössä näin merkittävän globaalin asian
eteen? Vai pelätäänkö tässä kenties elintason laskua? Oli niin tai näin,
jokaisen tulisi tarttua toimeen ennen kuin on liian myöhäistä. Ilmastonmuutos
vaikuttaa meidän kaikkien elämään, ja kaikki ovat siitä omalta osaltaan
vastuussa.
Saija
Papunen



Ei kommentteja:
Lähetä kommentti