torstai 6. maaliskuuta 2014


Kirjoitukset Alkoivat!
Saija Papunen

Ylioppilaskirjoitukset ovat jokavuotinen tapahtuma. Niillä on suuri merkitys abeille: valkolakin saaminen vaatii läpipääsemistä valituissa aineissa. Kirjoituksiin valmistautuminen vaatii työtä: käytyjen kurssien asiat kannattaa vielä käydä läpi ja aika kannattaa käyttää tehokkaasti. Lukulomalla aikaa onneksi on.  Toki pelkkä pänttääminen ilman taukoja ei tuota tulosta, vaan aivoja kannattaa tuulettaa välillä.

Tänä vuonna ylioppilaaksi on pyrkimässä 42007 ihmistä, 83 vähemmän kuin viime vuonna. Kirjoitukset käynnistyivät helmikuun 7. päivä äidinkielen tekstitaidon kokeella ja jatkuvat siitä maaliskuun 26. päivään saakka, jolloin on viimeinen koe, saamen äidinkielen koe. Aikaväli on pitkä, ja sille sijoittuu useita muita kokeita.

Ylioppilastutkinnon suorittaakseen opiskelijan tulee suorittaa vähintään neljä koetta. Äidinkieli on pakollinen, kolme muuta ainetta opiskelija suorittaa valintansa mukaan. Vaikka ylioppilastutkinnon suorittaminen saattaa olla työlästä, se on hyödyllistä, sillä se antaa valmiudet jatko-opintoihin korkeakouluissa. Lukion käyneellä on siis käytännössä vain taivas rajana uravalintoja miettiessä ja kouluihin hakiessa. Hyvällä lukion päättötodistuksella on mahdollisuudet päästä periaatteessa mihin haluaa.

Näiden sanojen myötä haluan toivottaa onnea ja tsemppiä kaikille Parkanon lukion abeille!
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti