Kirjoitukset Alkoivat!
Saija Papunen
Ylioppilaskirjoitukset
ovat jokavuotinen tapahtuma. Niillä on suuri merkitys abeille: valkolakin
saaminen vaatii läpipääsemistä valituissa aineissa. Kirjoituksiin
valmistautuminen vaatii työtä: käytyjen kurssien asiat kannattaa vielä käydä
läpi ja aika kannattaa käyttää tehokkaasti. Lukulomalla aikaa onneksi on. Toki pelkkä pänttääminen ilman taukoja ei
tuota tulosta, vaan aivoja kannattaa tuulettaa välillä.
Tänä vuonna ylioppilaaksi on pyrkimässä
42007 ihmistä, 83 vähemmän kuin viime vuonna. Kirjoitukset käynnistyivät
helmikuun 7. päivä äidinkielen tekstitaidon kokeella ja jatkuvat siitä
maaliskuun 26. päivään saakka, jolloin on viimeinen koe, saamen äidinkielen
koe. Aikaväli on pitkä, ja sille sijoittuu useita muita kokeita.
Ylioppilastutkinnon suorittaakseen
opiskelijan tulee suorittaa vähintään neljä koetta. Äidinkieli on pakollinen,
kolme muuta ainetta opiskelija suorittaa valintansa mukaan. Vaikka
ylioppilastutkinnon suorittaminen saattaa olla työlästä, se on hyödyllistä,
sillä se antaa valmiudet jatko-opintoihin korkeakouluissa. Lukion käyneellä on
siis käytännössä vain taivas rajana uravalintoja miettiessä ja kouluihin
hakiessa. Hyvällä lukion päättötodistuksella on mahdollisuudet päästä
periaatteessa mihin haluaa.
Näiden sanojen myötä haluan toivottaa onnea
ja tsemppiä kaikille Parkanon lukion abeille!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti