maanantai 10. maaliskuuta 2014

Päivä prinsessana



Vanhojen päivä on varmasti jokaiselle tytölle unelmien päivä prinsessana, minkä kokee vain kerran elämässään.  Silloin on tilaisuus pukeutua unelmiensa prinsessamekkoon ja tanssia koko päivä. Haastattelin tänä vuonna Parkanon lukiossa vanhojen päivänä tanssineita tyttöjä prinsessapäivän merkityksestä ja siitä, kuinka paljon päivään on panostettu. 
 
Haastattelun perusteella vanhojen päivään panostetaankin varsin paljon niin rahallisesti kuin ajallisestikin. Tanssien harjoittelu on aloitettu jo syyslukukaudella ja kurssin huipennus on juhlava vanhojen päivä helmikuussa, jossa pitkän harjoittelun tuloksena opetellut tanssit esitetään yleisölle.
 
Kuvassa osa tytöistä laulamassa Yö-yhtyeen laulua ”Hän tanssi kanssa enkeleiden” vanhojen päivänä Parkanon urheilutalolla. Vasemmalta kuvassa Jenny Lepistö, Noora Perälä, Petra Perälä, Mira Marin, Elina Kärkelä ja Jessi-Jasmin Mäkelä.


Kampauksen suurin osa tytöistä oli teettänyt ammattilaisella, mutta meikin suurin osa oli tehnyt itse.  Luultavasti tähän vaikuttaa se, ettei meikkaajia ole niin helposti saatavilla kuin kampaajia. Meikki itselle on myös helpompi tehdä kuin kampaus omaan päähän. 

Mekon suurin osa oli ostanut juuri tätä tiettyä päivää varten. Harvalla ennestään on niin juhlavaa pukua, kuin vanhojen päivä vaatii. Toisaalta päivään halutaan panostaa täysillä, joten pukukin ostetaan juuri sitä päivää varten.  Kriteereitä pukua valittaessa olivat muun muassa tietty väri ja malli. Useimmat kuitenkin etsivät ja löysivät mekkonsa kokeilemalla ja ihastumalla johonkin tiettyyn mekkoon ilman mitään ennakkokriteereitä. Kun itselle paras mekko löytyi, sen tunsi. 

Suurin osa oli valinnut kurssin, koska he olivat kuulleet paljon hyvää kurssista tutuiltaan.  Yksi yleinen syy valita kurssi oli myös perinne, joka on jatkunut jo vuosikymmeniä, sillä vanhojen päivää on vietetty jo 70-luvulta asti.

”Valitsin Wanhojentanssikurssin koska se poikkeaa niin paljon muusta koulutoiminnasta ja koska siä oppii helposti tuntemaan toiset paremmin.”
”Se oli itsestäänselvyys.”
”Tanssit koetaan yleensä kerran elämässä ja kokemuksenahan tuo oli unohtumaton.”
”Valitsin kurssin, koska tottakai haluan kokea tuon prinsessapäivä elämässäni ja laittautua viimeisen päälle. Harvoissa muissa juhlissa pääsee pitämään kunnon prinsessamekkoa yllään.”
vastasivat tytöt kysymykseeni syistä valita kurssi. 

Kaikille tytöille oli jäänyt päivästä hyviä muistoja, ja useimmat vielä kehottivat valitsemaan kurssin, jos siihen vain on mahdollisuus. Jään siis innolla odottamaan omaa prinsessapäivääni!

Kuvassa osa Vanhojen päivän tanssijoista mekoissaan ja hienosti laittautuneina Parkanon urheilutalolla. Vasemmalta kuvassa Janina Viitasaari, Jessi-Jasmin Mäkelä, Mira Marin, Jenny Lepistö, Noora Perälä, Petra Perälä, Reetta Runsas ja Jángli Dóri.

Teksti ja kuvat Anna Luomajärvi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti