Vanhojen päivä on varmasti jokaiselle tytölle unelmien päivä prinsessana, minkä kokee vain kerran elämässään. Silloin on tilaisuus pukeutua unelmiensa prinsessamekkoon ja tanssia koko päivä. Haastattelin tänä vuonna Parkanon lukiossa vanhojen päivänä tanssineita tyttöjä prinsessapäivän merkityksestä ja siitä, kuinka paljon päivään on panostettu.
Haastattelun perusteella vanhojen päivään
panostetaankin varsin paljon niin rahallisesti kuin ajallisestikin. Tanssien
harjoittelu on aloitettu jo syyslukukaudella ja kurssin huipennus on juhlava vanhojen päivä helmikuussa, jossa pitkän harjoittelun tuloksena opetellut
tanssit esitetään yleisölle.
Kampauksen
suurin osa tytöistä oli teettänyt ammattilaisella, mutta meikin suurin osa oli
tehnyt itse. Luultavasti tähän vaikuttaa
se, ettei meikkaajia ole niin helposti saatavilla kuin kampaajia. Meikki
itselle on myös helpompi tehdä kuin kampaus omaan päähän.
Mekon suurin
osa oli ostanut juuri tätä tiettyä päivää varten. Harvalla ennestään on niin
juhlavaa pukua, kuin vanhojen päivä vaatii. Toisaalta päivään halutaan panostaa
täysillä, joten pukukin ostetaan juuri sitä päivää varten. Kriteereitä pukua valittaessa olivat muun
muassa tietty väri ja malli. Useimmat kuitenkin etsivät ja löysivät mekkonsa
kokeilemalla ja ihastumalla johonkin tiettyyn mekkoon ilman mitään
ennakkokriteereitä. Kun itselle paras mekko löytyi, sen tunsi.
Suurin
osa oli valinnut kurssin, koska he olivat kuulleet paljon hyvää kurssista
tutuiltaan. Yksi yleinen syy valita
kurssi oli myös perinne, joka on jatkunut jo vuosikymmeniä, sillä vanhojen
päivää on vietetty jo 70-luvulta asti.
”Valitsin
Wanhojentanssikurssin koska se poikkeaa niin paljon muusta koulutoiminnasta ja
koska siä oppii helposti tuntemaan toiset paremmin.”
”Se
oli itsestäänselvyys.”
”Tanssit
koetaan yleensä kerran elämässä ja kokemuksenahan tuo oli unohtumaton.”
”Valitsin
kurssin, koska tottakai haluan kokea tuon prinsessapäivä elämässäni ja
laittautua viimeisen päälle. Harvoissa muissa juhlissa pääsee pitämään kunnon
prinsessamekkoa yllään.”
vastasivat
tytöt kysymykseeni syistä valita kurssi.
Kaikille tytöille
oli jäänyt päivästä hyviä muistoja, ja useimmat vielä kehottivat valitsemaan
kurssin, jos siihen vain on mahdollisuus. Jään siis innolla odottamaan omaa
prinsessapäivääni!


Ei kommentteja:
Lähetä kommentti