Ahtaat väkijoukot ärsyttävät. Kaupungissa pitää kulkea kuin sillipurkissa. Omaa tilaa ei ole yhtään. Mieli tekisi mennä jonnekin, jossa voi sentään hengittää.
Meteli ärsyttää. Ihmisten mölinää kaikkialla, jonka kuitenkin peittää korvia riipivä liikenteen melu. Kielimuuri voi olla ongelma Tampereesta eteenpäin, mutta äänimuuri sielläkin. Mieli tekisi hankkia korvanapit ja esitellä erästä sormea.
Hokeminen ärsyttää. Ei ole ihan pakko sanoa useaan kertaan, kun itse päätän olla kuulematta. Vika on oma jos ei usko kerrasta etten kuule. Mieli tekisi sanoa takaisin ja kovaa.
Tyhmyys ärsyttää. Jättivät yksin, kun muka näytin käsimerkkejä ja huusin päin naamaa. Jos ei kuuntele järkeviä perusteluja, ei ole varaa väittää vastaan. Mieli tekisi lähteä serkulle, ettei tarvitse olla yksin.
Äänekkäät ihmiset ärsyttävät. Jotkut puhuvat liikaa ja turhaan. Serkku kaakattaa vielä sellaisella äänellä että kuulo lähtee. Mieli tekisi kietaista ilmastointiteipillä pari kertaa kasvojen ympäri, eipä kälisisi enää.
Hajut ärsyttävät. Varsinkin omien seinien sisällä, kun niitä ei voi välttää. Teipattu sinertävä ihminen alkaa jo tuoksahtaa kellarissa. Ovi ei pidä hajuja sisällään. Mieli tekisi pistää päreiksi sellainen ovi.
Vahingossa sotkeminen ärsyttää. Jos vaikka kaataa mehua lattialle tai lasin reunojen yli, ja sitten siivotaan. Lekalla hajotetun oven säleiden kerääminen ärsyttää erityisesti, kun tulee tikkuja sormeen. Pitää vielä siivota vahingossa tapettu ihminen kellarista. Mieli tekisi heittää avantoon, kun meni noin vain kuolemaan.
Hitaat ihmiset ärsyttävät. Erityisesti kapeissa käytävissä, kun ei voi kulkea ohi. Jonkun akkalauman perässä jouduin kulkemaan. Kesti ihan liian kauan, ja sitten vielä tuijottivat jälkeeni. Ei kai nyt paketin raahaaminen niin erikoinen asia ole, vaikka vähän haiseekin. Mieli tekisi huutaa sellaisille, että kulkisivat ensi kerralla nopeammin.
Ajattelemattomuus ärsyttää. Takki olisi pitänyt ottaa, ja kottikärryt pakettia varten, mutta kun ei tullut mieleen. Ei ole edes hanskoja mukana. Mieli tekisi palata talolle, mutta siellä ne vanhat akat edelleen seisovat ja jotain naputtelevat.
Kylmyys ärsyttää. Pakkasessa ei voi oleskella sisävaatteissa, ei vaikka kuinka liikkuisi. Korvanapeista ei ole mitään hyötyä, eivät edes peitä sireenin melua. Sormet kohmeessa johtojen selvittely on vielä ärsyttävämpää, varsinkin kun takertuvat vielä jalkoihin. Mieli tekisi jäädä lumeen makaamaan, ei tarvitsisi selvitellä niitäkään turhakkeita.
Älyttömät päätökset ärsyttävät. Ensin hytisen jäätävässä pakkasessa, sitten kylmässä poliisiautossa ja nyt kalseassa sellissä. Eivät edes huopaa antaneet. Älytön oli päätös tuomita murhasta, kun tappo olisi riittänyt. Mieli tekisi lähteä kotiin, kun väärin tuomitsivat.
Liioitellut otsikot ärsyttävät. Kun vähän kävin asioilla, niin heti varoittelivat karkurista. Kyllä aioin palata takaisin, mutta kun on liian kylmä. Mieli tekisi antaa periksi ja jäätyä sillan alla, siinähän syyttelisivät toinen toisiaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti