maanantai 18. toukokuuta 2015

Siniristilippumme



Joka ikinen solu minussa kysyi, mistä tämä tällainen tuli. Mikä minua vaivasi? Enkö voinut vain syödä ja jutella pöytäseurani kanssa, kuten normaalit ihmiset tekivät?
                      Istuin hotellin ravintolassa aamiaisella ja katselin ikkunasta ulos. En varsinaisesti maisemien tähden, niissä ei ollut muuta poikkeavaa kuin läheisen puiston lipputangossa liehuva ruotsinlippu. Katselin, tai oikeastaan tuijotin, sitä nimenomaista lippua. Niin samanlainen kuin kotimaani lippu. Väreistäkin toinen oli sama. Minulla oli rauhaton olo. Kurkkua kuristi ja kädet tärisivät. Pudotin pitelemäni leivän lautaselle, suljin silmäni ja yritin koota ajatukseni. Epäonnistuin nopeasti ja täydellisesti, ja palasin ajattelemaan lippua. Sininen ja keltainen - värit, joita jokainen suomalainen teini opetettiin yhteiskunnassa inhoamaan, pilkkaamaan ja halveksumaan. Tähän asti minäkin olin yrittänyt. Mutta se typerä lippu oli juuri muuttanut koko elämäni suunnan.
                      Vilkaisin vastapäätä istuvaa isääni, joka söi kaurapuuroa ja luki lehteä. Sitten palasin taas tuijottamaan ikkunasta ulos. Lippu oli yhä siellä, liehumassa tuulessa. Todellisuudessa lippu vain edusti maata, jossa olimme isäni kanssa viikon mittaisella lomalla. Maata, joka oli kovin samanlainen kuin Suomi, mutta silti aivan erilainen. Täällä oli keskustelukulttuuri, loistava julkinen liikenne ja upeaa arkkitehtuuria. Mutta eniten minua kuitenkin hämmästytti se, että täällä kaikki tuntuivat hyväksyvän minut. Ihmiset eivät tuijottaneet kävellessäni kadulla. Ei pahoja sanoja tai katseita, ei ivahuutoja. En ollut törmännyt vielä yhteenkään ihmiseen, joka olisi ollut minua kohtaan jotain muuta kuin ystävällinen. Minut otettiin osaksi ruotsalaista yhteiskuntaa sen kummempia kyselemättä.
                      Punatukkainen nainen pyöräili ikkunan ohi. Luultavasti töihin, ajattelin. Itse en ollut koskaan halunnut tavallista elämää, mutta nyt tajusin, että sekin kelpaisi. Tavallinen työ, tavallinen puoliso ja tavallinen koti. Ottaisin sen kaiken ja olisin tyytyväinen. Kaikki kävisi, kunhan vain saisin sen täällä, Ruotsissa. Antakaa minun jäädä tänne, mieleni kirkui. Älkää pakottako minua lähtemään. Minua alkoi itkettää. Toivoin, ettei isä huomaisi tukahdutettua itkuani samalla, kun mielessäni haukuin itseäni pystyyn ja nauroin sekopäiselle käytökselleni. Sillä hetkellä tajusin, ettei paluuta entiseen ollut. En halunnut kannattaa Suomea jääkiekon mm-kisoissa, en ostaa suomalaista jogurttia enkä puhua äidinkieltäni. En halunnut palata kotiin. En halunnut takaisin kotikaupunkiini. En halunnut enää koskaan Suomeen. Halusin jäädä tänne. Halusin olla ruotsalainen.
                      Olisin antanut mitä tahansa saadakseni elämäni tänne. Mitä tahansa. Sen sijaan haukkasin lisää paahtoleipää ja yritin hymyillä isälleni, joka naureskeli ruotsalaiselle sanomalehdelle ollen täysin tietämätön ajatuksistani.


Ellen Ojala