Sen jälkeen,
kun minulle selvisi, ettei kristittyjen jumalaa ollut, puhuin järkähtämättä
tieteellisen maailmankuvan puolesta. Nauroin ihmisille, jotka kohdistivat
rukouksiaan taivaisiin, lukivat Raamattua tai viettivät joulua. Olin
vakuuttunut Darwinin evoluutioteorian oikeellisuudesta ja hämmästytin,
toisinaan raivostutinkin puolituttuja aikuisia väittämällä teoriaa totuudeksi.
Eritysesti heitä harmitti se, että olin vielä kovin nuori – heillä ei ollut
käynyt koskaan mielessä, että sen ikäinen osaisi ajatella moisia asioita. Monet
kerrat kävin kiivaita väittelyjä jumalaan uskovien aikuisten kanssa, ja kun
tuli väittelyn hiljainen hetki, jolloin kumpikin oli sanonut sanottavansa ja
tyydyttiin tuijottamaan toista silmää räpäyttämättä, odottaen, että vastustaja
ennen itseä kääntäisi katseensa muualle, seisoin puoli metriä lyhyempänä katse
tiukkana, pysyen vakaasti kannassani. Ilkeä mielihyvä ja voitonriemu täytti
pääni, kun vastustaja viimein nosti nenänsä pystyyn ja käveli tiehensä muka sen
takia, ettei tarvitsisi keskustella kaltaiseni tietämättömän pikkulapsen
kanssa. Mutta minä tiesin, että hän oli luovuttanut.
Satuin
myöhempinä aikoina olemaan yksinäni kotona, kun kaksi uskovaista julistajaa
soitti ovikelloamme. Onneksi tämä tapahtui, kun muita ei ollut paikalla, sillä
äiti olisi varmasti minun luonteeni tuntien estänyt minua puhumasta heidän
kanssaan ja ohjannut heidät kohteliaasti ulos.
Mutta siinä
he nyt olivat, kokonaan minun armoillani. Vaikka vihasin kristittyjä sydämeni
pohjasta, halusin keskustella heidän kanssaan aina kun mahdollista, sillä en
vielä ollut kohdannut voittajaani puhetaidoissa. Mikään ei tuottanut samanlaista
mielihyvää kuin eri lailla uskovan pilkkaaminen ja nöyryyttäminen (paitsi
julkinen sellainen, mutta se on erittäin harvinaista herkkua). Niinpä kutsuin
heidät sisään ja asetuimme kaikki kolme intoa uhkuen olohuoneen sohville
johonkin ringin tapaiseen.
Vastakkainasettelu
oli havaittavissani; he istuivat tiukasti vieretysten, valmiina tarvittaessa
tukemaan toisiaan. Minä annoin heidän tehdä sen – moinen käytös viesti minulle
heidän heikommasta asemastaan, vaikka heitä oli kaksi yhtä vastaan ja he olivat
aikuisia, kun minä en ollut edes kuuttatoista. Heidän alemmuudentunteensa toi
itseluottamusta minulle. Istuin heitä vastapäätä nojatuoliin ja yritin näyttää mahdollisimman
isolta nojautumalla rennon huolettomasti taaksepäin ja viemällä käteni
käsinojille.
Annoin
heidän vapaasti puhua ja lukea Raamattuaan. Välillä heitin jonkin
välikommentin, joka useimmiten oli kysymys. He jatkoivat ja jatkoivat ja minä
osoitin heidän asiaansa kohtaan suurta mutta hyvin kriittistä mielenkiintoa.
Kävin väsytystaistelua. Kun tunti oli kulunut, he alkoivat liikahdella
rauhattomasti ja vilkuilla ulko-ovea. Minä jatkoin keskustelua kuin en huomaisi
mitään. Puolentoista tunnin lähestyessä heidän puheensa äänensävystä kuuli
selvästi, että he yrittivät lähtöä. Minä en sallinut sitä, vaan esitin aina
lisäkysymyksen edellisen kysymyksen vastaukseen ja kerroin omia mielipiteitäni
heidän sanomisistaan. Uskovaiset olivat jo havainneet, ettei minua voinut
vakuuttaa heidän maailmankatsomuksellaan. Heidän otteensa puheestaan alkoi
lipsua, mikä parhaimmillaan näkyi toisen huomautuksessa minun sanomaani, että
he tarvitsevat lisää loogista ajattelua uskonoppeihinsa: ”Mitään ajattelua ei
edes tarvita, kun kaikki löytyy ajattelemattakin Raamatusta”.
Haluaisin
kovin mielelläni kertoa, että hetkeä myöhemmin uskovaiset lähtivät kotoani
poispääsystä silmin nähden helpottuneina, toivottavasti myös mielessään
valheellisen uskontonsa opit kyseenalaistaen. Toisinaan asiat kuitenkin
kääntyvät päälaelleen eikä keskustelu päätykään toivomallasi tavalla.
He olivat jo
hyvin väsyneitä, kun keskustelu kääntyi iänikuiseen evoluutio vastaan luominen
-väittelyyn. Olin varma voitostani, kunnes toinen heistä tajusi kysyä, kuinka
pystyn selittämään elämän synnyn ilman Jumalaa. Tiesin, ettei tiede osaa
selittää kattavasti kyseistä asiaa. Yritin selittää ympäripyöreitä atomien
yhteenliittymisistä ja sähköimpulsseista, jotka antavat elämänvoiman. Mutta
aavistelin aivan oikein, että olin menettämässä pelin.
”Ymmärrät
kai, että jos se olisi niin yksinkertaista, tiedemiehet olisivat jo ajat sitten
luoneet elämää laboratorioissaan”, hän huomautti minulle. Tunsin oloni
turhautuneeksi, kun en kyennyt väittämään vastaan tuon vääräuskoisen sanomaan.
”Se on vain
ajan kysymys, että niin tapahtuu. Elämän synnystä ei vielä tiedetä kaikkea”,
väitin vastaan ja kuulostin omissa korvissanikin lapselliselta.
”Kaikki
tarpeellinen tiedetään. Se löytyy Raamatusta.”
Viha leiskui
sisälläni. ”Et pysty todistamaan!”
”Jumalaa ei
voi todistaa, se on uskon asia. Mutta sielun voi todistaa. Ymmärräthän, että
ruumis tarvitsee elämänvoimaa voidakseen elää. Tuo elämänvoima on sielu.
Ajattele, ensin on kasa molekyylejä, pelkkää kylmää, elotonta kiveä. Miten kivi
voisi herätä eloon ja alkaa tavoitella jotakin? Ei sellainen ole mahdollista.
Elämä ei ole materiassa.”
”Ei kyllä
missään hengessäkään. Sellaista ei voi olla, kun en näe sellaista.”
”Et taida
aistia monia muitakaan asioita, kuten radioaaltoja ja muuta säteilyä?”
”Säteilyn
pystyy mittaamaan, sielua ei.”
”On
yksinkertainen mitta – ruumis. Jos ruumis on elossa, elämänvoima on siinä; jos
se on kuollut, siinä ei ole elämänvoimaa.”
Se olinkin
nyt minä, joka kyseenalaisti uskonsa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti